thebestforeverandnever

Alla inlägg den 15 februari 2013

Av Johanna - 15 februari 2013 21:46

Nu ska vi analysera lite "tjejtidningar"! 

 

Girlit! En "bokklubb". Det här är deras välkomstpaket, en sminklåda (I'm so excited), lite fjantiga (heteronormativa) böcker och en "tjejguide" (lånar din girlit tidning och spyr på den) med tips på frisyrer, makeup, flirtning... sa jag makeup? 


  

Skönhet, pinsamt, snygg på alla hjärtans dag, vem är din drömdejt?, kärlek, sno taylors stil, insändare, posters. Okej. Skönhet=smink, frisyrer, kläder, mode. Pinsamt="Jag råkade säga blej istället för hej till snyyyggaste killen". Typ. Snygg på alla hjärtans dag=mer kläder, smink, mode och frisyrer. Vem är din drömdejt? = Populära, "perfekta" killar som du ska tråna efter. Kärlek=samma skit. Sno Taylors stil=Klä dig såhär, bli som kändisarna (alltså perfekt). Insändare=tjejer som skriver om kärlek, killar, skönhet och hur dåligt självförtroende de har. Posters=Ännu mer bilder på perfekta människor.


 

Men än har ni inte sett nåågoontiing. För här kommer (trumvirvel): FRIDA!!! 8 hetaste killarna= perfekta killar, som alla tjejer förväntas ääälskaaa. Så får du pefekt hy=så blir du perfeekt, snygg och P.S känn ingen press. Kändisarnas hemliga plastikoperationer=How interesting! Lindy Lohans galna liv=om det här är galet, hur tråkigt förväntas tjejer ha det egentligen? Så ordnar du mysigaste vinterdejten=Gör såhär så blir aallt peerfeekt. Skit i vad ni tycker. Så här blir det mysigast. PUNKT SLUT! Så dumpar du dina komplex. Vänta, vänta, vänta lite nu. Så, samma tidning som skriver om hur du blir perfekt, vackrast, berömd och lyckas i kärlek skriver om hur du slipper komplex!? Samma tidning som SKAPAR komplex!? Är de inte medvetna om det eller? Förmodligen inte. 


Men. Vet ni vad det läskigaste är. Det är inte bara 15-åringar, som redan lärt sig allt sånt här av andra och det inte spelar så stor roll, som läser det här. De här tidningarna riktar sig mer och mer mot yngre tjejer. Många av deras läsare är så unga som 9-13 år! Alltså, min ålder och ÄNNU yngre! 9! 9! 9 år! Nioåringar sitter oh läser sånt här och lär sig, tar in, följer det och LÄR SIG hur man blir PERFEKT. DET tycker jag är läskigast.

Det här är jag


Tja! Jag heter Johanna och är 12 år. Jag älskar hästar och min hund Kalle. Jag är: Feminist, japannörd, hästgalning, klädintresserad, te-beroende, naturälskare och jag skriver om alltihopa å lite till!

OBS!!! VARNING FÖR ASGRYM BLOGG!!!

Fråga något!

10 besvarade frågor

Kategorier

Nu vill jag veta

Ska jag ha en "frågestund"?
 Ja
 Nej!
 Bryr mig inte..
 Kanske
 Ja! Jag har flera frågor!

If you don't understand Swedish

Vad är det för datum?

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Andra bra bloggar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Harry Potter - Delivery Owl

Ovido - Quiz & Flashcards