thebestforeverandnever

Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Det här är vad JAG tycker

Av Johanna - 12 februari 2013 12:09

Jag tycker att hen är ett bra och användbart ord. Men, jag tycker inte att alla ska vara hen. En del tror ju att vi vill att alla ska vara hen, visst det finns säkert nån som vill det, men inte jag. En del tror ju att genusuppfostran av barn är ett experiment som går ut på att barnen bara ska kläs i brunt och kallas hen. Det är snarare tvärtom, föräldrar som genusuppfostrar sina barn klär de snarare i alla färger och mönster. Att barnen kallas för hen är inte heller sant. Det är mer så att de säger barnens namn mer än deras kön, och inte lägger uppmärksamhet på vilket kön barnet har. De använder också andra smeknamn på barnen t.ex: Många föräldrar säger "min lilla prins och min lilla prinsessa" om sina barn, medans genusmedvetna föräldrar kanske säger mer "mitt lilla mysbarn" eller något liknande. Ordet hen är användbart när du inte vet könet på någon t.ex om du ser någon på gatan som har en jätte-snygg väska så kan du säga "Hen har en snygg väska". Flera tidningar använder hen, KP använde det när ens klass kunde vara med i en tävling, och en skulle fråga sin lärare, som de inte kan veta om det är en man eller kvinna. Bra jobbat KP! Det finns ju faktiskt de som är hen också. Del La Grace Volcano (tror det var så), som var med i Malous efter tio för ett tag sedan, är ett bra exempel. Del är biologiskt sett hen, de flesta känner sig som hen mentalt. Hen föddes som flicka och kände sig som flicka, men utvecklades annorlunda i puberteten och fick skägg och bröst. Men, det är inte sämre att känna sig som hen, alltså både känna sig som tjej och kille eller känna sig som något mittemellan tjej och kille. Så, nu har jag skrivit, ett lååångt inlägg, om vad jag tycker. Vad tycker DU?  

 
 
Ingen bild

ELVIME

12 februari 2013 17:45

Min lilla prinsessa? Mitt lilla mysbarn? Kan man inte kalla det stackars barnet för vad det heter? Är inte den enklare? o.O

Johanna

12 februari 2013 19:10

Jo, mycket enklare. Men många ger ju sina barn smeknamn, som de inte säger jämt men kanske när barnet ska sova eller så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 24 augusti 2013 10:19

Allvarlig fråga här. VILKEN AV DESSA TVÅ HÅRFÄRGER ÄR SNYGGAST???       Vihihiiihilkeeen???   Eller kanske båda??? Jag menar; jag älskar båda. Båda är coola. Och fabulösa. Och schnajdiga.  Men kanske båda två i någon slags "Dip-Dye"...

Av Johanna - 24 augusti 2013 09:47

Jag är numera officiellt en Tonåring (med strort T)! Yeah, what should I say...   Flera mänskor har frågat hur det "känns". Ja, det känns precis som förut. Men enligt Elli är jag nu en tant. Aja. Tanter kan vara väldigt coola, så hör väl dit ...

Av Johanna - 23 augusti 2013 07:54

Om jag hade förstått att det skulle vara hijabuppror i landet, så hade jag varit med! Jag fick reda på det i Tisdags eftersom att vi kollade på Nyheterna i skolan...   Förresten! Skolan, ja! Jag har ju börjat 7an! Den här veckan är det ingen st...

Av Johanna - 7 augusti 2013 21:20

Nu tror jag att jag äntligen har hittat en design som jag gillar!   Vad tycker ni? ...

Av Johanna - 7 augusti 2013 19:59


Somsagt, KP (asgrym tidning!) söker nya recensenter inom musik, böcker, spel och film!   Jag har skrivit en prov-recension, och skickat till KP. Den får handla om vilken/vilket bok, flm, spel eller cd-skiva som helst, ny eller gammal!   Min r...

Det här är jag


Tja! Jag heter Johanna och är 12 år. Jag älskar hästar och min hund Kalle. Jag är: Feminist, japannörd, hästgalning, klädintresserad, te-beroende, naturälskare och jag skriver om alltihopa å lite till!

OBS!!! VARNING FÖR ASGRYM BLOGG!!!

Fråga något!

10 besvarade frågor

Kategorier

Nu vill jag veta

Ska jag ha en "frågestund"?
 Ja
 Nej!
 Bryr mig inte..
 Kanske
 Ja! Jag har flera frågor!

If you don't understand Swedish

Vad är det för datum?

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Andra bra bloggar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Harry Potter - Delivery Owl

Ovido - Quiz & Flashcards