thebestforeverandnever

Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

Varför jag vill att min brorsa ska ha lila på sig.

Av Johanna - 18 februari 2013 21:27

Jo. Jag vill ju att min lillebror ska ha på sig, lila, rött, grönt, många olika färger. Rött, grönt och blått har han redan ganska mycket av, men väldigt lite andra färger. Lila har han sagt själv att han gillar så det skulle ju va kul om hade på sig, jag vill ju ändå inte tvinga på honom något. Varför jag vill att han ska ha färg? Jo, för att kläderna, vi har på oss, bestämmer ganska mycket vilken uppfattning andra får om oss. Så en person, speciellt barn, som har på sig glada färger, och mönster, blir bemött med mer "Hej!" och leenden. Speciellt hos killar, eftersom att många, automatiskt, behandlar killar lite mer som: "tuffa, coola grabben". Men om killen då har på sig en rosa tröja, får han inte riktigt lika "grabbigt" bemötande. Jag vill inte att min lillebror ska bli en sån där "tuff, stark grabb" som är taskig mot andra, för att få uppmärksamhet, och tävlar och alltid ska vara bäst! Risken för det minskar ju om han klär sig i kläder som är lite färgglada och trevliga. De kläderna, tycker jag, speglar hans personlighet mer också. Han är en snäll, oftast, ganska lungn och glad liten häst-kille. Så svarta "tuffa" kläder med "coola" tryck på, är ju inte riktigt... ja, vad ska jag säga... de är ju inte riktigt honom. 


Det är samma sak med tjejer; de små prinsessorna i rosa klänningar får mer "Åh, så fiiin du ääär!" och blir då mer utseendefixerade, och rädda om sina kläder. 


Så, därför vill jag att brorsan ska ha lila på sig!

 
 
Ajlin

Ajlin

20 februari 2013 09:09

Bara tolv år och redan så smart och medveten! Jag blir så glad av att läsa din blogg! :D Ååh, vad du är bra!

http://ajlin.blogg.se

Johanna

20 februari 2013 11:23

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 24 augusti 2013 10:19

Allvarlig fråga här. VILKEN AV DESSA TVÅ HÅRFÄRGER ÄR SNYGGAST???       Vihihiiihilkeeen???   Eller kanske båda??? Jag menar; jag älskar båda. Båda är coola. Och fabulösa. Och schnajdiga.  Men kanske båda två i någon slags "Dip-Dye"...

Av Johanna - 24 augusti 2013 09:47

Jag är numera officiellt en Tonåring (med strort T)! Yeah, what should I say...   Flera mänskor har frågat hur det "känns". Ja, det känns precis som förut. Men enligt Elli är jag nu en tant. Aja. Tanter kan vara väldigt coola, så hör väl dit ...

Av Johanna - 23 augusti 2013 07:54

Om jag hade förstått att det skulle vara hijabuppror i landet, så hade jag varit med! Jag fick reda på det i Tisdags eftersom att vi kollade på Nyheterna i skolan...   Förresten! Skolan, ja! Jag har ju börjat 7an! Den här veckan är det ingen st...

Av Johanna - 7 augusti 2013 21:20

Nu tror jag att jag äntligen har hittat en design som jag gillar!   Vad tycker ni? ...

Av Johanna - 7 augusti 2013 19:59


Somsagt, KP (asgrym tidning!) söker nya recensenter inom musik, böcker, spel och film!   Jag har skrivit en prov-recension, och skickat till KP. Den får handla om vilken/vilket bok, flm, spel eller cd-skiva som helst, ny eller gammal!   Min r...

Det här är jag


Tja! Jag heter Johanna och är 12 år. Jag älskar hästar och min hund Kalle. Jag är: Feminist, japannörd, hästgalning, klädintresserad, te-beroende, naturälskare och jag skriver om alltihopa å lite till!

OBS!!! VARNING FÖR ASGRYM BLOGG!!!

Fråga något!

10 besvarade frågor

Kategorier

Nu vill jag veta

Ska jag ha en "frågestund"?
 Ja
 Nej!
 Bryr mig inte..
 Kanske
 Ja! Jag har flera frågor!

If you don't understand Swedish

Vad är det för datum?

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Andra bra bloggar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Harry Potter - Delivery Owl

Ovido - Quiz & Flashcards